Bizalom

Van valami, ami minden emberben, kapcsolatban, csapatban, családban, szervezetben, gazdaságban, nemzetek között, és a világ összes civilizációjában közös. Ha ezt leromboljuk, akkor a legerősebb kormány, a legsikeresebb vállalat, a legbefolyásosabb vezetés, a legnagyobb barátság, a legerősebb karakter, vagy a legmélyebb szerelem is összedől. Ha azonban törődést kap és okosan kerül bevetésre, akkor bármely életterületen eddig soha nem látott sikereket hozhat.

Ez a BIZALOM.

Különböző nemzetközi tanulmányok, könyvek, publikációk jelennek meg arról, hogy a „bizalmi-szint” fenntartása egyre nehezebb és már-már közhely a mondás, miszerint „Nem bízhatok már senkiben sem!”, vagy „Ne bízz senkiben!”. Cinikusok ez esetben mondhatnák, hogy na és? A bizalom egy szép szociális erény, de nem több annál. Vagy mégiscsak bebizonyosodik, hogy a bizalom valamilyen módon kifizetődik, és hogy a bizalom működik? Az én válaszom egy egyértelmű igen!

Az összefüggés bizalom, motiváció és költségek között egyértelmű: Ha nő a bizalom, nő a motiváció és csökkennek a költségek (ami lehet akár befektetett energia csökkenése). De továbbgondolva ezt multinacionális szervezeteket illetően: A bizalom megszerzésének, kiépítésének és megtartásának a képessége egy globális gazdasági közösségben az egyik legfontosabb vezetői kompetencia.

Stephen M. R. Covey: A bizalom sebessége c. könyvében a bizalmat 5 körhullámként illusztrálja, melynek kiindulópontja mi magunk vagyunk, innen áramlik tovább kapcsolatainkba, majd továbbterjed azon szervezetekbe, melynek tagjai vagyunk, onnan a piacra gyakorol hatást, és végül az egész társadalmat befolyásolja. Ha arra törekszünk, hogy bízzanak bennünk, akkor először magunkon kell dolgoznunk, majd a kapcsolatainkon, legvégül pedig a csoportokon, melyben részt veszünk.

ÖNBIZALOM, mint a hitelesség alapja

Ahhoz, hogy bízzunk másokban, és mások bizalmát el tudjuk nyerni, mindenekelőtt önmagunkban kell bíznunk. Az önbizalomhoz világos értékrendre, és ahhoz igazodó életvitelre van szükség. Tudnunk kell, hogy milyen elvek szerint kívánunk élni, és a tetteinket ehhez kell hangolnunk. Az így elért eredmények hitelessé tesznek bennünket. De mi a hitelesség előfeltétele? A válasz egyértelmű: ÖN-BIZALOM. Megbízom abban, hogy amit saját magamnak ígérek, azt be is tartom? Csak kevesek válaszolnának egy tiszta igen-el erre a kérdésre. A legtöbben hajlanak arra, hogy a céljaikat ne teljes elszántsággal kövessék, hogy önmagukkal kompromisszumokba bocsátkozzanak. Erre jó példák lehetnek a különböző újévi fogadalmak, melyeket talán csak minden tízedik ember teljesít. Ennek könnyen lehet következménye az, hogy elveszítik a saját képességeikbe vetett bizalmat. Ígéretek, melyeket magunknak teszünk, éppen olyan fontosak, mint amelyeket másoknak teszünk. Így őrizhetjük meg hitelességünket, képességeinkbe vetett hitünket és növelhetjük önbizalmunkat.

Covey erről is ír könyvében. Az apró dolgok számítanak a leginkább. Az adott szó és a tettek közötti összhang alapvető fontossággal bír. Ahhoz, hogy hitelesek legyünk, mindenekelőtt tisztességesnek kell lennünk. “Azt jelenti, hogy azt tesszük, amit mondunk, és minden, amit csinálunk, összefügg. Megvan bennünk a bátorság, hogy az értékrendünkkel és a hitünkkel összhangban cselekedjünk.” (81. o.). A hitelesség egy másik alapfeltétele az integritás. Az integritás jelentése: 1, összevonhatóság, egyesíthetőség; 2, érintetlenség, sértetlenség, feddhetetlenség, tisztesség, becsület. Az egyetlen hang, amire hallgatunk, az a lelkiismeret. A hitelességünket és így az önbizalmunkat az integritással építhetjük fel.

Az önbizalmunk segít minket a sikereinkhez: ha bízunk a megszerzett kompetenciáinkban, tudásunkban, hozzáállásunkban, ha tisztában vagyunk az értékeinkkel, akkor sokkal inkább a jó és sikerhez vezető döntéseket fogjuk meghozni.

Nézzük a bizalmat a munkahelyen: Sokszor tapasztaltam, hogy – mint utólag kiderült – a munkámhoz fontos információk vagy csak későn, vagy egyáltalán nem jutottak el ahhoz, akinek arra szüksége lett volna. Ebből adódóan természetesen az eredmény elmaradt, késett, vagy csak részben készült el. Vajon mi mozgatja az információk szabad áramlását a vállalatokon belül? Véleményem szerint a bizalom. Vajon a vezetőség megbízik-e a munkatársakban annyira, hogy valós, összefüggésekre rámutató információkat, adatokat adjanak át nekik?

A bizalmatlanság a teljesítés rovására mehet, és rossz légkört szül. Ezzel szemben, ha a munkatársak érzik azt, hogy bízunk bennük, megosztjuk velük, amit tudunk, bevonjuk őket a háttérben zajló folyamatokba, megértetjük velük a helyzetünket, az rendkívüli erőt ad a teljes szervezetnek. A kollégák szeme felcsillan és minden bizonnyal egy új lendület indul, aminek egyenes következménye az értékteremtés, a siker.

Felhasznált irodalom
Stephen M. R. Covey: A bizalom sebessége; ManagerSeminare 137.


Kapcsolat

Szmrtyka Viktória
HR coach
hr_coach
@viktoriahrcoach
küldés

Itt pedig megoszthatod velem és olvasóimmal a saját tapasztalataidat.


Mondd el a saját sztoridat!

Szmrtyka Viktória
HR coach
hr_coach
@viktoriahrcoach
küldés

 

« vissza az előző oldalra